v(^_^)v
RSS

..::Buku 101 Rekreasi Hati::..

Akhirnya Pesta Buku Kuala Lumpur tamat. Akhirnya, saya tetap tak berpeluang untuk pergi. Rekod setakat ini, saya langsung tak pernah pergi ke pesta buku tuh. Belum ada rezeki lagi. 


Antara buku latest yang saya beli di MPH yang berdekatan ialah judul entri kali nih. 101 Rekreasi Hati. Bagi saya, buku ini sangat menarik. Buku ini merupakan sebuah buku hadis yang berilustrasi. BERILUSTRASI. Setelah berapa kali saya mencari Komik-M Takaza episod ke-2 tapi masih belum keluar dan buku hadis menarik pula kalau dibeli.

Buku hadis ini memetik 101 hadis yang ada dalam buku 300 Hadis Bimbingan tulisan Ustz Zahazan dan sahabat beliau. Bermacam-macam humor yang diketangahkan oleh ilustrator yang bernama Nik Wafdi Nik Jaafar, macam orang kelantan je. Lukisan tu ada yang lawak, sedih, futuristik dan sinikal. 


Seingat saya, buku komik yang paling bermanfaat saya baca ialah Takaza#1. Komik ini mengisahkan kehidupan seorang ahli kongsi gelap yg sudah bertaubat. Walaupun, dia telah meninggalkan kegiatan haram dia tetap diburu oleh kumpulan geng dia sebab nak bunuh dia. Komik ini masih elok lagi dengan saya. Conan, komik detektif pertama kali saya beli. Komik pertama saya beli. Masa tuh, ayah tak bagi saya beli. Mungkin baginya membazir je tapi memang membazir je sebab komik tuh entah kat mana. Tak dijaga dengan elok. 

Dunia animasi sangat berpotensi untuk dijadikan medium dakwah dalam penyebaran elemen islamik. Pembawaan mesej yg ringan tapi mudah difahami dan kadang-kadang mudah dihayati oleh pembaca mahupun penonton. Golongan yg menggemarkan animasi bukan setakat kanak-kanak tapi ada saja golongan remaja yang suka. Tak kisahlah komik ataupun cerita kartun, kan baik dijadikan medium dakwah. Bukan hiburan semata-mata. Semoga semua usaha dakwah dengan menggunakan animasi sebagai medium pada hari mencapai kejayaan.

2 comments:

Lagenda said...

salam.
buku best!

~takaza mmg best. tengah tunggu yang ke-3

Cahaya Sakinah said...

wasalam.
xjumpa takaza#2.
Beli di mana?