v(^_^)v
RSS

..::rahsia exam phycology 6may::..

Selepas habis exam, student pun semua dh kuar. Aku, Chaom, Merve dan Raehan yg bergerak lambat blah dari c08 sempat berborak dengan Dr. Shahir, lecturer phycology. Dr. ckp jawapan utk soalan subjektif ada kat soalan objektif. Dr. pun ada cakap exam td bukan pasal apa yg awk hafal tp apa yg awk faham. Kefahaman mmg sgt2  penting dalam apa jua keadaan. Jd soalan objektif berkesinambuangan dengan soalan subjektif.  Kalau x tahu jawapan refer multichoice answer kat soalan objektif insyaALLAH dapat.Then, jawapan utk soalan subjektif lak lebih kurang sama jer. Role of partner is give protection to algae. Advantage is algae get protection. Punya la senang. Sometimes, common sense is very important. Honestly, time exam td yg aku x blh buat tp msh ok lg. Sekarang ni apa yg penting bertawakal dengan result yg bakal kuar t. Tak lupa jgk utk focus the last paper Ecology.

Bahasa kali sgt tdk mengikut skema bhs melayu. Tp standard la kalau diguna pun kan. kan. kan. Atau aku tensen pasal exam kali ni. Jauh di lubuk hatiku ini, daku masih cintakan keindahan bahasa melayu. (^_^).

Journal yg Dr Shahir bg pun sgt menarik sebenarnya. Kajian ttg biodiesel tp guna algae before ni guna crop plant. Algae tak guna kawasan tanah yg luas tp kawasan bersumberkan air mcm tasik, kolam plus oil production dari crop plant lg byk. Kalau betul algae digunakan utk biodiesel dan bukan lg crop plant. Maka, crop plant tu blh jd bahan makanan. Kemungkinan, negara yang mengalami krisis bekalan makanan dan menanam crop plant utk biodiesel blh la guna crop plant tu utk dimakan plk. Tu pun kalau mereka sedar dan tak mementingkan kemewahan dengan menjual hasil tanaman utk dijdkan bhn membuat biodiesel.
 

..::Buku 101 Rekreasi Hati::..

Akhirnya Pesta Buku Kuala Lumpur tamat. Akhirnya, saya tetap tak berpeluang untuk pergi. Rekod setakat ini, saya langsung tak pernah pergi ke pesta buku tuh. Belum ada rezeki lagi. 


Antara buku latest yang saya beli di MPH yang berdekatan ialah judul entri kali nih. 101 Rekreasi Hati. Bagi saya, buku ini sangat menarik. Buku ini merupakan sebuah buku hadis yang berilustrasi. BERILUSTRASI. Setelah berapa kali saya mencari Komik-M Takaza episod ke-2 tapi masih belum keluar dan buku hadis menarik pula kalau dibeli.

Buku hadis ini memetik 101 hadis yang ada dalam buku 300 Hadis Bimbingan tulisan Ustz Zahazan dan sahabat beliau. Bermacam-macam humor yang diketangahkan oleh ilustrator yang bernama Nik Wafdi Nik Jaafar, macam orang kelantan je. Lukisan tu ada yang lawak, sedih, futuristik dan sinikal. 


Seingat saya, buku komik yang paling bermanfaat saya baca ialah Takaza#1. Komik ini mengisahkan kehidupan seorang ahli kongsi gelap yg sudah bertaubat. Walaupun, dia telah meninggalkan kegiatan haram dia tetap diburu oleh kumpulan geng dia sebab nak bunuh dia. Komik ini masih elok lagi dengan saya. Conan, komik detektif pertama kali saya beli. Komik pertama saya beli. Masa tuh, ayah tak bagi saya beli. Mungkin baginya membazir je tapi memang membazir je sebab komik tuh entah kat mana. Tak dijaga dengan elok. 

Dunia animasi sangat berpotensi untuk dijadikan medium dakwah dalam penyebaran elemen islamik. Pembawaan mesej yg ringan tapi mudah difahami dan kadang-kadang mudah dihayati oleh pembaca mahupun penonton. Golongan yg menggemarkan animasi bukan setakat kanak-kanak tapi ada saja golongan remaja yang suka. Tak kisahlah komik ataupun cerita kartun, kan baik dijadikan medium dakwah. Bukan hiburan semata-mata. Semoga semua usaha dakwah dengan menggunakan animasi sebagai medium pada hari mencapai kejayaan.

Dear Cahaya,

There has been too long I'm not sharing my moments with U. I hope U just doing fine. U know, this is my toughest week. Everything just come out at once. Shortly, I just to sat that every single have their own starter. U do not know them until U get involve with them. Escaping from them bring U nothing but more difficulties. In life, very important is U need to give some/little/more effort. At the end, u do not know what will happen. success without effort is impossible but effort brings failure is destiny. Everyone have problems who does not? So, what can be said is in life we must have a skill on how to solve a problems. Some skill can solve some problem but lot of skills can solve many problems. Keep smiling to maintain your positive mood dear.