v(^_^)v
RSS

..::study::..

"...perlu belajar lagi" 

Ungkapan itu menyapa gegendang telinga dengan loghat indon. Sambil saya menatap kertas ujian yang telah diberikan kepadaku semasa seisi ujian yang lepas. Teruji saya menjawabnya. Mendengar katanya itu, saya tidak memberi respon apa pun. Seperti biasa. Kecewa memang kecewa tapi Alhamdulillah ALLAH masih beri ketenangan. Sebelum beredar, kertas ujian perlu dipulangkan. Setelah dipulangkan, aku beredar dan meninggalkan rakan-rakanku yang masih menanyakan itu dan ini kepadanya. Langkah diatur. Diatur hingga saya menjejak tangga kutubkhanah. Diatur lagi, bukan ke bahagian komputer, bukan ke tingkat seterusnya tapi ke suatu kiub yang dipenuhi kitab sastera. Entah, sejak bila saya begitu minat dengan kesusasteraan. Namun saya memang minat cerpen.

Sepatutnya saya meminjam buku yang berkaitan akademik hari tu tapi yang dipinjam adalah dua buah buku sastera lagi. Lagi? sebelum ni, sudah dipinjam buku sastera cuma belum habis baca lagi. Buku kumpulan beberapa buah cerpen sasterwan negara. Kali pinjam buku tulisan sasterwan negara yang seangkatan dengan beliau.

Sastera, sastera lagi. Bila pula saya nak belajar sains ni. Disiplin ilmu salah satunya ialah sampaikan pada yang benar-benar minat. Takkan nak ponteng kelas. Takkan dah tak minat? Bukan. Cuma nak cari senggang waktu mempelbagaikan bacaan. Semacam alasan je. Setiap selang waktu yang lapang yang dicapai adalah buku sastera tiada buku lain.

Tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya dipanggil apa? Jangan zalimi diri sendiri. Utamakan apa yang perlu diutamakan. Saya tahu itu. Menuntut ilmu kadang-kadang cuma fardhu kifayah sahaja tapi mengamalkan ilmu adalah fardhu ain. Sudah tahukan jadi amalkanlah sayang.

2 comments:

Hafiza Omar said...

xsalah minat dgn bahan sastera...seandainya memang itu passion awak, kejarlah ia..tp apa yg awk sdg tempuhi skrg kene abiskan...tidak minat sesuatu xbermakna kita xboleh mencipta kejayaan..yg pntg kene ade usaha..ada hikmahnya kenapa Allah bagi awk kos biologi..fikir2kan...

Cahaya Sakinah said...

tq coz concern my conflict...huhuhu..dh fikir maybe saya fikir x sampai zikir..xnmpk hikmah di sebalik ketentuan ALLAH..