v(^_^)v
RSS

Tanggungjawab pelajar…

Setiap ilmu yang diperolehi seharusnya dipraktikkan supaya ilmu itu memberi manfaat.
Tapi pada hari ini adakah kita mempraktikkan apa yg kita belajar?. Kepada yang mempraktikkan ilmu yang dimiliki sangatlah beruntung kerana INSYAALAH ilmu itu akan menjadi antara bekalan untuk hari yang kekal abadi.
Wahai para pelajar,janganlah belajar semata-mata untuk lulus periksa. Amatlah malang pada sesiapa yang belajar untuk lulus periksa sahaja. Ini kerana ilmu-ilmu yang diperolehi hanya akan dimuntahkan kembali di atas kertas jawapan. Kemudian, ilmu itu makin hilang dari dada dan ingatan. Ilmu ini perlu diamalkan supaya ilmu itu terus melekat di dada dan ingatan.
Timbulnya penyesalan apabila menyedari hakikat tanggunngjawab sebenar. Ilmu yang dituntut hendaklah diamalkan tak kira ilmu itu besar atau kecil. Tidak semua orang berpeluang menuntut, maka kita yang ada peluang menuntut ni haruslah hargai ilmu-ilmu yang dituntut.

“putuslah segalanya yang berkaitan dengan anak adam apabila ajal yang menjemput kecuali tiga perkara iaitu sedekah zariah,ilmu yang bermanfaat dan doa-doa anak yang soleh”
p/s:tak ingat ayat penuh..kesan tak amalkan ilmulah ni…(T_T)
Rasanya semua pernah dengar bait-bait di atas. Ilmu yang bermanfaat ialah ilmu yang diamalkan yang mempunyai tujuan baik niat kerana ALLAH. Perbuatan yang tidak diniatkan kerana ALLAH akan menjadi adat semata, jadi niatlah setiap perbuatan kita kerana ALLAH supaya perbuatan seharian kita menjadi suatu ibadah disisi ALLAH.


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

0 comments: