v(^_^)v
RSS

..::talaqqi lagi::..

Assalamu’alaikum saudaraku. Terima kasih kerana masih berminat untuk membaca lagi blog ni. Semakin lama blog ni menjadi diari peribadi pula.

Kali ni, saya  nak berkongsikan lagi satu program yang akan diadakan di UTM. Orang luar UTM turut dialukan sekiranya berminat ingin mengikuti program ini.



Semoga sesiapa yang menghadiri kuliah talaqqi akan beroleh manfaat.
Jemput datang.
(^_^)

..::study::..

"...perlu belajar lagi" 

Ungkapan itu menyapa gegendang telinga dengan loghat indon. Sambil saya menatap kertas ujian yang telah diberikan kepadaku semasa seisi ujian yang lepas. Teruji saya menjawabnya. Mendengar katanya itu, saya tidak memberi respon apa pun. Seperti biasa. Kecewa memang kecewa tapi Alhamdulillah ALLAH masih beri ketenangan. Sebelum beredar, kertas ujian perlu dipulangkan. Setelah dipulangkan, aku beredar dan meninggalkan rakan-rakanku yang masih menanyakan itu dan ini kepadanya. Langkah diatur. Diatur hingga saya menjejak tangga kutubkhanah. Diatur lagi, bukan ke bahagian komputer, bukan ke tingkat seterusnya tapi ke suatu kiub yang dipenuhi kitab sastera. Entah, sejak bila saya begitu minat dengan kesusasteraan. Namun saya memang minat cerpen.

Sepatutnya saya meminjam buku yang berkaitan akademik hari tu tapi yang dipinjam adalah dua buah buku sastera lagi. Lagi? sebelum ni, sudah dipinjam buku sastera cuma belum habis baca lagi. Buku kumpulan beberapa buah cerpen sasterwan negara. Kali pinjam buku tulisan sasterwan negara yang seangkatan dengan beliau.

Sastera, sastera lagi. Bila pula saya nak belajar sains ni. Disiplin ilmu salah satunya ialah sampaikan pada yang benar-benar minat. Takkan nak ponteng kelas. Takkan dah tak minat? Bukan. Cuma nak cari senggang waktu mempelbagaikan bacaan. Semacam alasan je. Setiap selang waktu yang lapang yang dicapai adalah buku sastera tiada buku lain.

Tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya dipanggil apa? Jangan zalimi diri sendiri. Utamakan apa yang perlu diutamakan. Saya tahu itu. Menuntut ilmu kadang-kadang cuma fardhu kifayah sahaja tapi mengamalkan ilmu adalah fardhu ain. Sudah tahukan jadi amalkanlah sayang.

..::tokoh agama=orang sesat??::..

Menyamakan tokoh agama yg sudah lama bergerak aktif dalam pentadbiran negeri dengan seorang pengamal ajaran sesat. Atas dasar apa? agama tidak boleh dipisahkan dalam kehidupan kerana agama mengajar manusia mengamalkan nilai-nilai yg baik dan menjauhi nilai-nilai yg buruk. Pengikut tidak buta mata hati saja yg memilih dasar Islam sebagai asas perjuangan politik mereka. Nafsu apa yg hendak dipuaskan oleh tokoh agama tersebut dan perlu ke nak minta penjelasan kenapa nak perkenalkan Islam kepada non muslim?

Menyampaikan dakwah itu wajib bagi setiap muslim. "Sampaikanlah oleh mu walau satu ayat". 

Terfikir juga klau orang pengamal ajaran sesat tu dikenakan tindakan oleh pihak berwajib kenapa tokoh agama tu masih bebas di luar?. Tokoh agama tu bukan baru kealkan diri kepada masyarakat.

p/s:sila tegur saya jika entri ini patut ditegur