v(^_^)v
RSS

..::bab:rujukan::..

Assalamualaikum

Alhamdulillah, saya panjatkan kesyukuran atas nikmat-nikmat yang dikurniakan ALLAH untuk saya, nikmat iman dan nikmat Islam. Selawat serta salam buat junjungan besar Nabi Muhamad S.A.W.

Sekarang minggu peperiksaan, semoga saya dan sahabat-sahabat dapat menjawab dengan baik. Ya ALLAH, permudahkan kami mampersiapkan diri menghadapi exam. Semoga mereka bahagia di samping keluarga seperti saya (^_^)

...sekadar perkongsian ringkas sempena exam..

Apa yang dapat membantu kita?


Mind Mapping/nota ringkas

saya sangat disarankan dan menyarankan buat mind map. Saya student biology, course in banyak belajar pasal reaction dan metabolism. Jadi proses pembelajaran dan revision sangat mudah dengan mind map.


gluconeogenesis reaction


Kan lagi nampak proses reaction berlaku. 


Study Group

Cara nih sangat membantu sebab membantu menguatkan ingatan dan menajamkan lagi kefahaman kita. Agak susah untuk kita menguasai keseluruhan subjek dengan adanya member group kita boleh topup antara satu sama lain. Tapi sebelum mula kan study group every member group dah prepare.
 
Rujukan


untuk exam sebelum nih, saya guna beberapa buah buku rujukan. Agak memeningkan. Dalam buku La Tahzan karangan Dr.'Aidh Bin Abdullah Al-Qarni, beliau menceritakan suatu hari beliau mendapatkan beberapa buah buku rujukan yang mantap tapi diakhirnya beliau tak menggunakan kesemua buku-buku rujukan tersebut. Isi kandungan dalam sebuah dua buku rujukan adalah lebih kurang sama je. 
Jadi cukuplah guna sebuah ke dua buku rujukan yang lengkap dan yang dapat membantu kita semasa revision.

0 comments: