v(^_^)v
RSS

..::study::..

"...perlu belajar lagi" 

Ungkapan itu menyapa gegendang telinga dengan loghat indon. Sambil saya menatap kertas ujian yang telah diberikan kepadaku semasa seisi ujian yang lepas. Teruji saya menjawabnya. Mendengar katanya itu, saya tidak memberi respon apa pun. Seperti biasa. Kecewa memang kecewa tapi Alhamdulillah ALLAH masih beri ketenangan. Sebelum beredar, kertas ujian perlu dipulangkan. Setelah dipulangkan, aku beredar dan meninggalkan rakan-rakanku yang masih menanyakan itu dan ini kepadanya. Langkah diatur. Diatur hingga saya menjejak tangga kutubkhanah. Diatur lagi, bukan ke bahagian komputer, bukan ke tingkat seterusnya tapi ke suatu kiub yang dipenuhi kitab sastera. Entah, sejak bila saya begitu minat dengan kesusasteraan. Namun saya memang minat cerpen.

Sepatutnya saya meminjam buku yang berkaitan akademik hari tu tapi yang dipinjam adalah dua buah buku sastera lagi. Lagi? sebelum ni, sudah dipinjam buku sastera cuma belum habis baca lagi. Buku kumpulan beberapa buah cerpen sasterwan negara. Kali pinjam buku tulisan sasterwan negara yang seangkatan dengan beliau.

Sastera, sastera lagi. Bila pula saya nak belajar sains ni. Disiplin ilmu salah satunya ialah sampaikan pada yang benar-benar minat. Takkan nak ponteng kelas. Takkan dah tak minat? Bukan. Cuma nak cari senggang waktu mempelbagaikan bacaan. Semacam alasan je. Setiap selang waktu yang lapang yang dicapai adalah buku sastera tiada buku lain.

Tidak meletakkan sesuatu pada tempatnya dipanggil apa? Jangan zalimi diri sendiri. Utamakan apa yang perlu diutamakan. Saya tahu itu. Menuntut ilmu kadang-kadang cuma fardhu kifayah sahaja tapi mengamalkan ilmu adalah fardhu ain. Sudah tahukan jadi amalkanlah sayang.

..::tokoh agama=orang sesat??::..

Menyamakan tokoh agama yg sudah lama bergerak aktif dalam pentadbiran negeri dengan seorang pengamal ajaran sesat. Atas dasar apa? agama tidak boleh dipisahkan dalam kehidupan kerana agama mengajar manusia mengamalkan nilai-nilai yg baik dan menjauhi nilai-nilai yg buruk. Pengikut tidak buta mata hati saja yg memilih dasar Islam sebagai asas perjuangan politik mereka. Nafsu apa yg hendak dipuaskan oleh tokoh agama tersebut dan perlu ke nak minta penjelasan kenapa nak perkenalkan Islam kepada non muslim?

Menyampaikan dakwah itu wajib bagi setiap muslim. "Sampaikanlah oleh mu walau satu ayat". 

Terfikir juga klau orang pengamal ajaran sesat tu dikenakan tindakan oleh pihak berwajib kenapa tokoh agama tu masih bebas di luar?. Tokoh agama tu bukan baru kealkan diri kepada masyarakat.

p/s:sila tegur saya jika entri ini patut ditegur

..::talaqqi::..

Assalamu’alaikum saudaraku. Apa perkhabaran batang tubuh mu dan rohani mu? baik-baik je kah? Sudah kau penuhi tuntutan jasmani dan rohani mu?   Alhamdulillah sebab saya diberi peluang menyertai satu program talaqqi anjuran Pusat Islam (PI) UTM Skudai. Sebelum ini ada beberapa aktiviti yg saya perlu sertai tapi semuanya tidak menjadi dan akhirnya saya dapat juga hadir program talaqqi tersebut. Penyampai ilmu yg dijemput oleh pihak PIUTM ialah Tok Guru Haji Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjar Al-Makki.

KULIAH SUBUR

Pengisian kuliah subur sangat penting bagi saya sebab manusia kan mula menjalani kehidupan harian. Jika kita menyuapkan seruan-seruan positif ke otak kita, hal ini akan mempengaruhi sepanjang kehidupan kita.

semua untuk umat
semua untuk Islam
semua untuk akhirat


Syeikh al-Fadil menekankan semua tindakan kita pada hari ini biarlah kerana umat, Islam dan ukhrawi kita. Janganlah terlampau mencari dunia yakni mengumpul kemewahan dunia tanpa menyediakan bekalan ukhrawi. Rugi sangatlah rugi. Kerja dari usia muda sehingga pencen semata-mata mencari duit untuk beli rumah besar, kereta besar dinikmati ketika usia mencapai 60an. Sedangkan jangka hayat manusia pada hari ini adalah pendek, kira-kira 60-90 tahun. Kiranya mengumpul harta berpuluh-puluh tahun tapi cuma dinikmati untuk beberapa tahun.  


Kuliah subur sangat penting kerana mampu membentuk mind set  yang positif. Jadi rutin harian tersebut berjalan dengan lancar. Alhamdulillah, selepas mendengar kuliah tersebut, saya bersedia untuk mengikuti program talaqqi sehingga selesai.

SLOT 1st

Dimulakan dengan zikir-zikir serta ayatul Quran. Kesannya, fikiran menjadi lapang,tenang dan bening untuk menerima ilmu yang akan disampaikan sekejap je lagi. Klau kita rse gelisah dan tak fokus, susahkan nak menuntut ilmu. Syeikh al-Fadil memulakan slot pertama ini dengan huraian 'iqra'. Ayat pertama yg diturunkan kpd Baginda 'Alaihissalam. Huraian Syeikh menarik, bagi mengimbangi dunia dan akhirat, selepas perkataan 'iqra' diikuti dengan 'bismi rabbikal lazi kholaq'. Bacalah segala macam ilmu did unia ni tapi hendaklah dengan nama ALLAH Tuhan yg Mencipta. Agar manusia tidak menyembah otak, tidak ditungggangi oleh teknologi dan manusia tidak lupa daratan. Kemudian, Syeikh al-Fadil mula menghuraikan bait-bait mutiara Baginda 'Alaihissalam dalam Makanatul Ilmi Wal Ulama Wa Adabut Talibul Ilmi iaitu Kedudukan Ilmu dan Ulama serta Adab-adab Menuntut Ilmu.

Ilmu perlu dimuliakan klau nak ilmu tuh nak ilmu tu syok dgn kita kata Syeikh al-Fadil. Antara adab yg sy nk kongsikan:
-semasa nak bawa kitab, peganglah dengan baik. Elakkan menghayung-hayungkan kitab tersebut dan gunalah tangan kanan semasa memegang kitab tersebut.
-jangan letak sebarang benda di atas kitab spt handphone, kuci kereta dan lain-lain lg.
-jangan letak kitab di bawah paras lutut.

Barangsiapa yg menempuh jalan untuk menuntut ilmu ia sedang menuju jalan ke syurga tapi niat menuntut ilmu perlulah lillahi Ta'ala, kerana ALLAH bkn sebab lain merupakan kesimpulan yg dapat sy buat dari himpunan hadis yg dihuraikn semasa slot nih.

Berhenti untuk makan tengah hari dan solat zohor.

SLOT 2nd

Slot ini membincangkan perihal solat berjemaah. Sangat kritikal masa ni jadi barangsiapa yg mempunyai semangat juang yg tinggi je yg survive. Jam menujukan pukul 4. Berusaha dengan sekuatnya untuk fokus.

Ada beberapa amalan yg kita boleh sedekahkan pahalanya kpd orang lain tapi tidak bagi ibadah solat kerana solat tidak boleh diwakilkan untuk orang lain.

Pahala 27 darjat dikurniakan pada siapa yg mengerjakan solat secara berjemaah walaupun bukan di suaru mahupun masjid.

sebenarnya banyak soalan-soalan yg hendak ditanyakan tapi disebabkan kekangan dari sudut masa makanya ada soalan yg tak terjawab.

Bunyi jam azan kedengaran. Tutup majlis dan tunaikan solat asar berjemaah. Selepas solat semua jemaah muslimin menyalami Syeikh al-Fadil sebelum beliau berangkat pulang.


Tenang sungguh berada dalam majlis ilmu. Dikelilingi dan didoakan oleh malaikat.